ביפוביה והשתקה חמורה בהצגה "העולם שייך ל…"

זהו טקסט שהוצאתי לתפוצה רחבה במיילים, נתבקשתי לשים אותו בכתובת פומבית.

חברות וחברים,

אתמול הייתי בהצגה "העולם שייך ל…", ההצגה של קבוצת "קשת מזהב" במרכז הגאה, בבימוי חיים טל. למי שלא יודע/ת, ההצגה סובבת סביב סיפורים מחייהם של חברי הקבוצה, הומואים מבוגרים (כמעט) כולם.

כמעט – כי אחד מחברי הקבוצה, אדם ללו אלמוג, הוא ביסקסואל גאה.

אבל אף אחת לא יכלה לדעת את זה ממבנה או מתוכן ההצגה. למרות שההצגה מבוססת על החיים האמיתיים של חברי הקבוצה, אדם לא מדבר על הביסקסואליות שלו במהלכה. עבור הקהל שלא מכיר אותו, אדם הוא הומו וביסקסואלים לא קיימים (כולל באמירות שנאמרות על ידי המשתתפים האחרים, כגון "אני הומו טהור, תמיד הייתי רק עם גברים", ואמירות אחרות).

בסוף ההצגה ניגשתי לאדם ושאלתי אותו, למה הוא לא מדבר על הביסקסואליות שלו במסגרת ההצגה? הוא סיפר לי שהבמאי אסר עליו לדבר על ביסקסואליות, משום שההצגה היא "רק על הומואים". אדם סיפר לי שהוא ביקש ואף התחנן מהבמאי בשלב ההפקה להכניס ולו משפט אחד על ביסקסואליות, כדי שאם יש ביסקסואלים בקהל, שיוכלו לדעת שגם הקבוצה שלנו קיימת. בשלב אחר, הוא התנה את השתתפותו בהצגה בכך שיתנו לו להביא את הביסקסואליות שלו אל הבמה. הבמאי לא הסכים בשום פנים ואופן.

המקרה הזה הוא מקרה קלאסי של השתקה של ביסקסואלים ודיון על ביסקסואליות, השתקה שהיא ממש אלימה, מכיוון שאדם ביקש והתעקש שיתנו לו לדבר על הנושא, אך ללא מזור. על אחת כמה וכמה חמור המקרה משום שההצגה אמורה היתה להיות חוויה מעצימה למשתתפים מקבוצת "קשת מזהב", ולאפשר להם להביא את עצמם – הזהויות שלהם, חייהם והחוויות שלהם – אל הבמה ואל הקהילה. לא רק זאת, אלא שחלק ממטרת ההצגה היתה להעלות מודעות בקהילה לחוויות השונות של אנשים מבוגרים בקהילה ולהביע כבוד ותמיכה כלפיהם. לפי גישתו של חיים טל, כבוד ותמיכה כנראה מגיעים רק להומואים, ואילו הביסקסואל צריך להסתיר את זהותו כדי לזכות באותו כבוד שניתן לחבריו ההומואים לקבוצה.

חמור עוד יותר הוא שהדבר נעשה תחת כנפי המרכז הגאה במסגרת פעילות רשמית, היות והמרכז אמור להקצות משאבים ותמיכה לא/נשים מכל קהילות הלהט"ב (ולא משנה מאיזו קבוצה הם). לא ידוע לי מי ידע/ה על המקרה בזמן ההפקה ומי לא, אבל לא ברור לי כיצד מעשה חמור כל כך עבר בשתיקה לאורך שנה של הפקה, שהיו מעורבים בה כל כך הרבה גורמים.

אחרי ההצגה, ניגשתי לחיים טל ביחד עם אדם ופניתי אליו בענין. הוא לא ענה לטענות שלי ואמר שזה לא הזמן לדיון על כך. לאחר מכן, ניגשתי למנהל המרכז הגאה, והוא אמר שיבדוק את הנושא. בינתים זה מצב העניינים. רציתי ליידע את כולן/ם על המקרה הזה, כי אותי אישית הוא באמת מרתיח.

הרגישו חופשיות/ים להפיץ.

סולידריות,
שירי

כתיבת תגובה

