על אזהרות טריגר ולמה הן חשובות

אולי זה הזמן בשנה, אולי היום נגד אלימות כלפי נשים הממשמש ובא, או אולי פשוט משהו במים – אבל לאחרונה מופיעים לי בפייסבוק (ובכלל) טקסטים וקישורים טריגריים בכמות הולכת וגוברת. החל מתיאורים מפורשים של אונס קבוצתי, עובר בסרטונים המתעדים הטרדה טרנספובית וכלה בקישורים לפוסטים מהממים-אך-קשים. המשותף בין כולם: אף אחד לא הגיע עם אזהרה.

למען הסר ספק – כל התכנים האלה הם חשובים מאין כמותם. דיון באלימות מינית, מגדרית, ובכלל, הוא חשוב והכרחי. בלי להעלות מודעות ולדבר על אותם נושאים, לא תהיה לנו כל אפשרות להאבק נגדם. בלי לדעת שגם אחרות שותפות לחוויות הקשות שלנו, נשאר כל אחת בתוך הבועה ההשרדותית שלה ונמשיך לחשוב שכל אחת מאיתנו היא לבד. השיתוף הוא מה שמאפשר לנו להביע סולידיות אחת עם השניה ולפעול ביחד נגד הזוועות האלה.

ועם זאת, יש צד נוסף לענין.

אזהרות טריגר

המונח "אזהרת טריגר" מתייחס להצהרה כתובה לפני טקסט, תמונה או כל תוכן שעלול להיות בעל תוכן טריגרי – כלומר, לגרום לתגובה רגשית חריפה. תגובה כזאת יכולה להתבטא בפלאשבקים לטראומה שחווינו בעבר, התקפי חרדה, תגובות פיזיות שונות, וכן הלאה. הטריגר לא חייב להיות מיידי – לפעמים הוא יכול לבוא לידי ביטוי כמה שעות או ימים לאחר מכן. לפעמים לטריגרים יש השפעה מתמשכת או מצטברת על המצב הרגשי, ועלולים להביא ל"קריסת מערכות" עקב העומס המצטבר. המטרה של אזהרות טריגר היא לאפשר לא/נשים לבחור האם הן רוצות לחשוף את עצמן לתכנים שעלולים לגרום לתגובה כזאת, וזאת מתוך מטרה ליצור סביבה בטוחה יותר עבור עצמנו, כזאת שמאפשרת לנו לשרוד ולהמשיך לתפקד.

אזהרות טריגר מגיעות מתוך הבנה שכולנו שורדות אלימות בצורה כזאת או אחרת, הבנה שלא כולנו תמיד במצב שמאפשר לנו להתמודד עם תכנים קשים. לפעמים העומס הרגשי שאנחנו מתמודדות איתו גם ככה הינו מספיק על מנת לפגוע ביכולת ההתמודדות היומיומית שלנו. לפעמים אנחנו עוברות תקופה קשה או טראומטית בפני עצמה, שלא מאפשרת לנו להעמיס עוד יותר. ולפעמים אנחנו סוחבות איתנו טראומה כה עזה שכל אזכור של הנושא עלול לגרום לנו לתגובה חריפה. ועם כל החשיבות של דיון ומאבק באלימות – לפעמים אנחנו פשוט לא מסוגלות להתמודד.

אזהרות טריגר מגיעות גם מתוך הבנה שבתור אקטיביסטיות ובתור פמיניסטיות, אנחנו עושות את כל שביכולתנו על מנת להאבק במיזוגניה, סקסיזם, דיכוי ואלימות על סוגיהם, כל אחת לפי יכולתה. אזהרות טריגר אינן תירוץ על מנת להתחמק מהמציאות או לעצום עינים. הן באות מתוך הבנה שאנחנו מכירות את הסיטואציה – שהיינו בה, ששרדנו אותה ושהרבה פעמים אנחנו נושאות איתנו את הטראומה. זוהי הבנה שלפעמים ההיכרות שלנו איתה כל כך קרובה שהיא עלולה לגרום לנו לא לפעול אלא להשתתק.

אזהרות טריגר מאפשרות לנו להיות קשובות – לעצמנו ולאחרות. הן מאפשרות לנו לכבד את הטראומות ואת הצרכים הרגשיים של כל אחת מאיתנו. הן מצריכות מאיתנו מחשבה והכרה בטרור המיני והמגדרי שפועל על נשים וא/נשים, והבעת סולידריות מעשית אחת עם השניה.

כשאנו רואות אזהרת טריגר, יש לנו את האופציה להמנע מהתוכן שבאזהרה, להכין את עצמנו נפשית לפני הקריאה, לדחות את הקריאה או הצפיה למועד אחר שבו נרגיש יותר טוב, או לבקש מראש תמיכה נפשית (למשל, נוכחות של חבר/ה קרוב/ה, שיחת טלפון, חיבוק וכו'). האזהרה מאפשרת לנו התמודדות טובה יותר עם תכנים קשים – במקום שיפול עלינו טריגר באופן בלתי צפוי, אנחנו יכולות לשלוט בחשיפה שלנו אליו ובכלים שלנו להתמודדות איתו.

אילו תכנים הם טריגריים?

בניגוד לדעה הרווחת בארץ, טריגרים נוגעים לא רק לאלימות מינית, אלא גם לאלימות מגדרית, לטרנספוביה, ביפוביה, לסבופוביה והומופוביה, לביטויים של גזענות, סוגנות ולכל דיכוי אחר. דוגמה טובה (ושכיחה בפייסבוק), למשל, היא תמונות של בעלי חיים ממעבדות ניסויים או ממשחטות. עוד דוגמה שכיחה היא תמונות של אלימות צבאית נגד פלסטיניות/ים. בנוסף, אזהרות טריגר יכולות להיות רלוונטיות גם לטראומות נפשיות: הפרעות אכילה, פגיעה עצמית, התאבדות, וכן הלאה.

הרבה דברים עלולים להיות טריגריים. באחריותנו לצאת מגבולות הראש שלנו בלבד ולשאול גם מה עלול להיות טריגרי עבור אחרות/ים. בכך אנחנו מאפשרות להן ליצור מרחב בטוח באופן יחסי ומקלות עליהן את ההתמודדות עם טראומות.

איך מנסחות אזהרת טריגר?

בניגוד למקובל בארץ, המילה "טריגר" עצמה אינה מספיקה כשהיא עומדת לבד. הנוסח המקובל בקהילות רדיקליות בחו"ל הוא: [אזהרת טריגר: תיאור של סוג הטריגר]. זאת על מנת שנוכל לשפוט באופן מדוייק יותר מה תהיה התגובה שלנו לתוכן.

למשל, לפני התמונה עם התיאור של אונס שקישרתי למעלה, יבוא הנוסח: [אזהרת טריגר: תיאור מפורש של אונס קבוצתי]. לפני הסרטון שמתעד הטרדה טרנספובית יבוא הנוסח: [אזהרת טריגר: תיעוד של הטרדה טרנספובית]. לפני הקישור המהמם-אך-קשה יבוא הנוסח: [אזהרת טריגר: דיון בטראומה מינית ומגדרית].

קל ופשוט, נכון? אז יאללה, תתחילו!

8 תגובות בנושא “על אזהרות טריגר ולמה הן חשובות

  1. Reblogged this on המפתחות של הצוללת and commented:
    שירי אייזנר ברשומה מאוד חשובה על רגישויות אישיות ומודעות לטריגרים. עם כל הרצון החזק מאוד שלנו לזעזע ולהניע לפעולה, לפעמים אנחנו שוכחות שיש כאלו שלא מסוגלות נפשית להכיל את זה.

  2. אני חושבת שזה פוסט מאוד חשוב אני אישית ידעתי במאה אחוז רק שמקובל לכתוב טריגר על אזהרות מיניות ולכן לא חשבתי שצריך את הקיטרוג הנוסף. החכמתי תודה

  3. איך אפשר לדאוג לכך שמי שקורא את האזהרה ולא מעוניין להיחשף לתכנים יעצור בזמן? במיוחד אם זו תמונה?

כתיבת תגובה